Khamis, 29 Oktober 2009

L_A_V_E_N_D_E_R


Lavender??? Ape tu ek? hurm, kalo korg nk taw this is my favourite flower...walaupun xsemekar Roses dan tak seanggun Lilies tp Lavender ade keistimewaan sendiri...dh mmg mcm tu, kalo ade yg tanye Zaa mmg Zaa akan jwb yg Zaa mmg minat giler ngan Lavender...

ok kembali pd tajuk kite....Lavender atau lavendel atau Lavandula adalah sebuah genus tumbuhan berbunga dalam suku Lamiaceae yang memiliki 25-30 spesies...haa...kalo korg rase nk tahu jns2 Lavendula ni kena la rajin2 cari dlm internet k...Lavender ni bkn sahaja berbau harum malah dijadikan sbg bahan dlm proses aromatherapy...walaupun harganya agak mahal tp pd Zaa, selagi benda tu Zaa minat xde halangan utk Zaa memilikinya...duet boleh dicari kan...hehe


ni antara spesis lavender yg ditemui


Satu lagi pokok yang Zaa nak tunjuk dekat korang.. Pokok Lavender ni memang jarang ditanam di Malaysia melainkan di Cameron Highland yang beriklim sederhana sejuk.. Biasanya tentu korang biasa dengar Lavender dalam TV. Iklan syampu Lavender atau sabun Lavender tak silap Zaa.
Lavender ni rupanya juga banyak khasiatnya, antaranya korang boleh baca di atas seperti rawatan gigitan serangga, antiseptik dan lain-lain lagi. Di Malaysia mungkin digunakan sebagai aromaterapi sahaja disebabkan baunya yang sedap atau aroma yang segar.
Nak tahu lagi khasiatnya boleh la tengok http://en.wikipedia.org/wiki/Lavender

pk jom tgk gmbar2 lavender nie....


ni bunga lavender yang baru dipetik....cantik gile kan???



kalo lah Zaa ada ladang nie....huhu....sure buat rumah kt tgh2 tu....




ni lavender yg ditanam kat Cameron Highland.. xbape cantik tp ok lah.....

....so sweet....

Tiada ulasan:

nuffy

Pengikut