Rabu, 14 Julai 2010

Masa Untuk Membaca

membaca, read, iqra' semua tu membawa kpd maksud yg sama.. dr kecik mak aku dok bising suh ngadap buku, drpd buku ABC, Al-Quran dan mcm2 lagi buku yg aku kena hadap.. alaaaa, mak-mak korg pun sure mcm mak aku gk kan.. xthu la kot korg dikalangan org-org yg kaya, so xperlu kot nk ngadap buku... hahaha.. ade lak statement cm g tu.. =.="
so pokok pangkalnye, mbaca ni satu amalan yg baik.. malah kalo jadi budaya mcm kt Jepun sane lagi bagusss.. mane pergi bkepit ngan buku.. xsemestinye kena buku skolah, majalah, novel, surat khabar pun salah satu drpd bahan bacaan.. eh, ape korg ingt bace novel xdpt ilmu ker?? kalo korg ckp mcm tu maknanya mmg korg xpernah baca novel... cuma mgkin dr segi kandungan novel intipati dia tak se-details dlm majalah atau surat khabar ye tak....


so since aku kecik mmg minat aku membaca, xkisah la kalo buku tu jenis ape pun mmg aku suke baca.. kalo pergi jalan-jalan naik kereta ngan parents, aku akan baca signboard, nama premis, nama bangunan, no plat kenderaan.. asal ade huruf jer, aku mmg suke sngt..


oh ya..
actually nk bg thu yg aku ade beli majalah REMAJA edisi 1 July punye.. dah lama beli tp ntah mcm mane bleh terlupa.. mgkin sbb aku main baling bawah meja, that's why tak perasan.. hahaha.. td masa kemas-kemas bilik, baru tjumpa.. huhu.. nmpk sngt bilik dh mcm tongkang pecah..






so, skg ni dlm misi dh membelek majalah ni... esok nk dptkan majalah REMAJA edisi 15 July lak.. eh, kalo nk thu, kt dlm bilik aku dah ade satu bangunan majalah ni... since skolah menengah lg aku beli, mau tak bnykkk.. tp the problem is, masih avaible ker aku ni bace majalah mcm ni... acik aku punye dengki, dia suh aku kumpul majalah PEREMPUAN, NONA, NUR pulak... hahaha~ dia ckp aku bukan remaja lagi dah... poooraaaahhhh!! dengki punye pasal.. boleh blah...


nak pulak pagi td sblm bertolak dr kampung, sepupu aku kasi 3 buah novel utk aku bace.. dia ckp sbg teman kalo aku boring.. weee~~  sokeeee i.... n now, tgh pulun bace semua novel tersebut.. dmulakan dgn novel yg bertajuk 'Matahariku' karya Aina Emir...








nota tangan :
membaca menambah ilmu.. menuntut ilmu itu adalah wajib diatas setiap muslim.. so, meh kita sama-sama tanam minat membaca.. peace!!

7 ulasan:

xazryx berkata...

lagenda budak setan da bace ?hehe .

ardinihumaira berkata...

hoh! yuna!

intan izani berkata...

da lama tak bace remaja
dah bertuka ke mingguan wanita
itupun setahun 3x je kot beli
hehehe

zaza berkata...

xazryx : eh lagenda budak setan ade buku ek?? huhu,.. xthu lak.. nk kena cari la kalo mcm tu ;)


dni : yeah!! yuna oh yuna!! ;)


intan izani : hehe.. xper, zaza pun kalo sempat je bru beli.. xde la konsisten every month beli ;)

[z@ck] berkata...

aku malas membaca..tolong aku

QieFLy si Dolce berkata...

saya suka membaca gak...buku komik hahaha
Entry terkini : Biler kreativiti manusia terserlah membuat istana pasir

zaza berkata...

zack : hehe... ala, slow2 r.. ni ko buka blog aku ni pun ko bace gk kan.. hehe.. skali aku tgk muka ko, sbijik cm yuna.. hehe


QieFLy : ok la tu ;)

nuffy

Pengikut